Şerit Komutlarını Atla
Ana içeriğe atla

ANASAYFA

:

Sık Sorulan Sorular

Giriş
TRAFİK İŞLEMLERİ HAKKINDA
  
 
SORU : Trafik kazalarına kim el koyar?
Trafik kazalarına; adli yönden gereği yapılmak üzere mahalli genel zabıtaca, kazanın oluş nedenlerini, iz ve delillerini belirleyerek trafik kazası tespit tutanağı düzenlemek üzere de trafik zabıtasınca el konulur. Trafik zabıtasının görevli olmadığı veya bulunmadığı karayollarında meydana gelen kazalarda trafik kazası tespit tutanağı mahalli genel zabıtaca düzenlenir ve bir örneği o yerin trafik zabıtasına gönderilir. Jandarma bölgesinde trafik kazalarına Jandarma trafik ekipleri el koymaktadır.

SORU: Alkollü araç kullanan sürücülere uygulanan yaptırımlar nelerdir?
Alkollü araç kullanan sürücülerin belgeleri;
a)Birinci seferinde 6 ay,
b)İkinci seferinde 2 yıl süre ile geri alınır, ayrıca bu sürücüler sürücü davranışlarını geliştirme eğitimine tabi tutulurlar, eğitimi başarıyla tamamlayanların belgeleri süresi sonunda iade edilir.
c)Üç veya üçten fazlasında ise, sürücü belgeleri 5 yıl süreyle geri alınır ve altı aydan aşağı olmamak üzere hafif hapis cezası ile birlikte hafif para cezası uygulanır. Ayrıca psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesine tabi tutulur. Bu değerlendirme ve muayene sonrasında uygun görülenlere, geri alma süresi sonunda sürücü belgeleri iade edilir.
 
SORU: İkinci el araç satın aldım. Devir işlemleri için hangi belgeler gereklidir?
Noterler aracılığı ile satış devir yapılmaktadır. 15 gün içinde ilgili Trafik Tescil kuruluşlarına başvurulması halinde, kimlik belgesi ibrazı halinde araç ruhsatları şahsa teslim edilmektedir.
Not: Tescilli araçları satın veya devir alanlar gerekli belgeleri sağlayarak ilgili tescil kuruluşunda 1 ay içinde adlarına tescil belgesi almak zorundadırlar.
 
SORU : Hangi sürücüler araç kullanmaktan men edilir?
*Alkollü içki alarak araç kullanan,
*Uyuşturucu veya keyif verici madde alarak araç kullanan,
*Taşıt kullanma süreleri dışında araç kullanan sürücüler araç kullanmaktan men edilir.

SORU: Yeni bir araç aldım. Aracımı tescil yaptırmak için hangi belgeleri getirmem gerekiyor?
1-Fatura
2-Ö.T.V. makbuzu aslı
3-Karayolları uygunluk belgesi (Teknik Belge)
4-Tip onay belgesi (Uygunluk belgesi olan araçlar için)
5-Fatura kesme yetki belgesi
6-Mali mesuliyet mecburi trafik sigortası
7-2 adet araç tescil müracaat formu (Ek1- şoförler cemiyetinden alınıp, bilgileri daktilo veya bilgisayar ile doldurulacak)
8-Araç tescil dosyası (boş dosya şoförler cemiyetinden alınacak)
9-Şahsın kendisi veya yasal vekilinin bizzat müracaatı.
10-T.C. kimlik vergi, e-mail ve telefon numarası.
11-Vergi Dairesi Ö.T.V. alındı makbuzu.

SORU: Yeni bir araç aldım. Aracımı ne kadar sürede kaydettirmem gerekiyor? Plaka almadan kullanabilir miyim?
*Fatura kesim tarihinden itibaren 3 ay içerisinde Mernis adresinizin kayıtlı olduğu yer trafik tescil birimine tescil ettirmek zorunluluğu vardır. Aracı tescil, trafik belgesi ve tescil plakası almadan kullanamazsınız.

SORU: Yeni bir araç aldım. Herhangi bir yerden kaydettirebilir miyim?
*Nüfus İdaresi Mernis adresinin bulunduğu tescil biriminde kayıt yapma zorunluluğu vardır.

SORU: Şirket adına yeni bir araç aldım. Hangi evrakları getirmem gerekir?
Araç evraklarına ilaveten,
a.Ticaret sicil tasdiknamesi
b. İmza sirküleri
c. Şirket yetkilisi veya vekili
d. Ticaret sicil gazetesi
Ticaret sicil tasdiknamesi ve imza sirküleri alındığı tarihten itibaren 1 yıl geçerlidir.

SORU: Diğer bir ilden veya ilçeden araç satın aldım. Noterde Plakamın değişmesini istiyorum. Plaka değişikliği yaptırarak tescil yapmak için hangi belgeler gereklidir?
1-İki adet araç tescil müracaat formu (Ek1- şoförler cemiyetinden alınıp, bilgileri daktilo veya bilgisayar ile doldurulacak)
2-Araç tescil dosyası (boş dosya şoförler cemiyetinden) alınacak.
3-Noter satış senedi
4-Geçici trafik tescil belgesi.
5-Eski araca ait trafik belgesi (trafik belgesinde muayenesi yok ise daktilo veya bilgisayar ile doldurulacak Ek-1 üzerine muayene istasyonunda muayene yaptırılması gerekmektedir.
6-Yeni alıcı adına yaptırılacak mali mesuliyet zorunlu trafik sigortası
7-Alınan araca ait eski plakaları
8-Tescil belgesi ve trafik belgesi ücreti (Noterlerce tahsil edilmekte.)
9-Şahsın kendisi veya yasal vekilinin bizzat müracaatı,
10-T.C. kimlik, vergi ve telefon numarası,

SORU: Diğer bir ilden veya ilçeden araç satın aldım. Noterde Plakamın değişmesini istiyorum. Ne kadar sürede müracaat etmem gerekir?
*Noter satış senedi tarihinden itibaren bir ay içerisinde müracaat etme zorunluluğu vardır. Bu süre geçerse eski plakası sabit kalarak adınıza ruhsat düzenlenir.

SORU: Diğer bir ilden veya ilçeden araç satın aldım. Noterde Plakamın değişmesini istiyorum. Plaka ve ruhsat adresime gelir mi?
*Plaka değiştirmeyi seçtiyseniz kesinlikle adresinizin bulunduğu yerdeki tescil birimine gitmeniz gerekir. Adresinize belge gönderilmez.
 
ASAYIŞ HAKKINDA
 
SORU : Yapılacak düğün, nişan gibi merasimlerde nereden izin almak gerekiyor?
Herhangi bir düğün, kına gecesi ve ya buna benzer etkinliklerde, etkinliği yapan şahıs yapacağı etkinlik öncesi İkamet adresinin bağlı olduğu Polis Merkezine bizzat gelerek etkinliği, nerede, ne zaman yapacağı konusunda dilekçe vererek, düğün ve ya kına gecesi konusunda yapacağı etkinliği Saat 23:45'de sona erdireceğini, yapılacak etkinlikte yanıcı, parlayıcı, patlayıcı madde ve silah atamayacağı ve attırmayacağı, etkinlikte konvoy olması halinde Trafik kurallarına uyacağı, etkinliği yaptığı adresle trafiğe açık olan yolda trafiğin akışına engel olmayacağı, etkinlik esnasında yasalara aykırı olabilecek her olaydan sorumlu olduğunu, herhangi bir olay meydana geldiğinde ise polise bilgi vereceği konusunda uyarılmaktadır.
 
SORU: Araçları Çalınan Vatandaşlarımız Nereye ve Nasıl Başvuruda Bulunmalıdır?
Vatandaşlarımızın araçları çalındığında önce sözlü olarak bulundukları yerin 155 Polis İmdat veya 156 Jandarma birimine telefon ile bilgi vermeleri ve en kısa süre içerisinde de yazılı olarak aracın çalındığı bölgeye bakan Polis veya Jandarma birimlerine müracaatta bulunmaları gerekmektedir.
 
SORU: Kayıp şahıslar ile ilgili nereye ve nasıl müracaatta bulunulmalıdır?
Kayıp müracaatı ile ilgili bağlı bulunulan Polis Merkezine bizzat gidilerek müracaatta bulunulması ve konu ile ilgili ifade verilmesi gerekmektedir. Müracaata giderken kayıp şahsa ait bir adet fotoğrafın (son 6 ay içerisinde çekilmiş) götürülmesi.
 
Eşkâl bilgilerinin eksiksiz doldurulması.
 
Müracaat esnasında kayıp şahsın kullanmış olduğu otomobil, telefon, en son üzerinde bulunan kıyafetleri vb. bilgilerin varsa yazdırılması gerekmektedir. Yapılan Müracaat sonrasında kayıp şahıs GBT, Tahdit ve Asayiş Dairesi Başkanlığı Kayıp Şahıslar Projesi veri girişi yapılarak Türkiye genelinde aranmaya başlanabilmektedir.
 
SORU: Herhangi bir sebeple dolandırılan şahısların ne gibi işlemler yapması gerekmektedir?
Dolandırılan kişilerin bağlı bulundukları yerdeki Kolluk Kuvvetlerine ve Cumhuriyet Savcılıklarına müracaatta bulunarak şikâyetçi olmaları gerekmektedir.
 
Dolandırıcılık, Kapkaç, Yankesicilik veya Güveni Kötüye Kullanma Suçları ile ilgili Asayiş Şube Müdürlüğüne ait 213 03 74 / 5513 numaralı telefona veya ücretsiz olan 155 Polis İmdat Telefonuna bildirilmesi olaylara kısa zamanda müdahale edilmesini sağlayacaktır.
 
SORU: Aranan şahıslar hakkında bilgi verilebilir mi?
Başvurunun bizzat yapılmadığı durumlarda kayıtların gizliliğine istinaden bilgi verilemez. Ancak başvurunun bizzat yapılması ve şahsın aranmaması durumunda “Kayıtlarımızın tetkikinde herhangi bir yakalama kaydına rastlanmamıştır.” şeklinde bilgi verilebilmektedir.

SORU: Evime giren hırsızla karşılaşırsam ne yapmalıyım?
Sakin olunuz! Telaşlanmayınız! Hayatınızın her şeyden değerli olduğunu unutmayınız!
Sizin için tehlike teşkil etmeyecekse 155 Polis İmdat telefonunu arayınız!
Can güvenliğiniz için hırsızla karşı karşıya gelmekten sakınınız!
Hırsızın cezasını vermeye yeltenmeyiniz! Aksi halde kanun önünde suçlu duruma düşebilirsiniz!

SORU: Evimde hırsızlık olayının gerçekleştiğini fark ettikten sonra ne yapmalıyım?
Evinizde hırsızlık olayının gerçekleştiğini fark ettiyseniz öncelikle sakin olunuz! Hırsızın bırakabileceği ve delil teşkil edebilecek izlerin kaybolmaması için hiçbir şeye ne kendiniz ne de başkasını dokunmadan ilk iş olarak 155 Polis İmdat telefonuna bilgi veriniz. Evinize gelen polis ekibine evinizde meydana gelen hırsızlık olayında yerleri değişen eşyalar varsa bildiriniz. İyi niyetli bir şekilde dahi olsa komşularınız veya diğer tanıdıklarınız gelirse hırsızlık yapılan yere kesinlikle sokmayınız. Çünkü insanlar bilmeyerek de olsa kapı, masa ve çekmece gibi yerlerdeki iz ve delilleri bozabilirler.

SORU: Laptopum çalındı ne yapmalıyım?
Meydana gelen Laptop hırsızlığında Emniyet Birimlerine müracaat etmelisiniz. Emniyet Birimlerine giderken Laptopunuzu aldığınızda sizlere verilen Laptopunuzun garanti belgesi, üretim seri no, MAC adresi vb. bilgileri de Emniyet Makamlarına giderken yanınıza almayı unutmayınız.

SORU: Çocuk Pornografisi yayını yapan web siteleri ile ilgili neler yapabilirim?
Çocuk Pornografisi yayını yapan web sitelerini Emniyet Müdürlüğümüzün rizepolis@egm.gov.tr veya rize155@egm.gov.tr adresine ya da Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı ihbar hattı olan ihbar@ihbarweb.org.tr e-mail adresine ihbar e-maili gönderebilirsiniz.
SORU: Aile içi şiddetten korunmak için neler yapabilirim?
Ailenizde şiddet varsa, şiddetin tekrarlanmasını beklemeden, şiddet olmadığı zamanda da çözüm arayınız.
Ailenizde yoğun olarak şiddet gerçekleşmekte ise:
*Dikkatli olun! Şiddet anında iç odalara değil, dış kapıya yakın yerlere kaçın ki gerektiğinde evden çıkmak kolay olsun.
*Banyo, mutfak gibi yerlerden, delici, kesici aletlerin bulunduğu bölgelerden ve ayağınızın kayabileceği alanlardan uzak durun.
*Komşularınızla anlaşın, evinizden bağrışmalar duyduklarında polisi çağırsınlar.
( Polis merkezi ya da 155’i arasınlar)
*Komşularınızla aranızda bir parola olsun. O parola "yardıma gel" anlamına gelsin.
*Çocuklarınıza kaçmayı öğretin.
*Acil durumlarda gidebileceğiniz bir akraba, arkadaş ya da komşu ile önceden anlaşın.
*Biraz para, yedek anahtar ve önemli belgelerin kopyalarını arkadaşınızda veya komşunuzda saklayın.

SORU: Aile içi şiddet nedeniyle Emniyet Birimlerine müracaat edildiğinde Polis tarafından yapılan işlemler nelerdir?
Adli İşlemler:
Polis;
Sizi dinler, şikayetinizin ne olduğunu anlar.
Cumhuriyet Savcısını bilgilendirir, onun talimatlarını alır ve adli işlemlere başlar.
Mağduriyetlerinizin tespiti ve gerekli tedavi için sizi en yakın sağlık kuruluşuna sevk eder ve doktor raporunuzu alır.
Siz doğrudan başvurmadığınızda bile, aldığı ihbar ve şikâyetleri değerlendirir.
Olaya karışan tarafları tespit eder, delilleri toplar.
Olaya karışan tarafların avukat talepleri için işlem yapar.
Olaya ilişkin ayrıntıları kayda geçirir, tutanak düzenler.
İdari İşlemler:
Polis;
Sizi 4320 sayılı Ailenin Korunmasına Dair Kanun hakkında bilgilendirir.
Size kadın kuruluşları, SHÇEK gibi başvurabileceğiniz yerler hakkında bilgi verir.
Güvenliğiniz için sizinle birlikte bir risk değerlendirmesi yapar ve sonucu hakkında bilgi verir.
Yüksek risk grubundaysanız, SHÇEK”e durumunuzu bildirir, sizinle görüşme yapmalarını sağlar.
İfadenizi okumanızı sağlar. (Okuyamıyorsanız size okur)
İfadenizin bir suretini ve olay numarasını size verir.
Ayrılma aşamasında iseniz, hukuksal danışmanlık almanızı tavsiye eder.

SORU : Aile içi şiddete uğradığımda ne tür yasal haklarım var?
4320 sayılı Ailenin Korunmasına Dair Kanun:
Aynı çatı altında yaşadığınız kişilerden şiddet görüyorsanız, Polise, Jandarmaya, Savcılık ya da Mahkemeye başvurarak koruma tedbiri alınmasını isteyebilirsiniz.

Kanundan yararlanmak için şikayetçi olmak gerekir. Bu kanundan yararlanmak için herhangi bir masraf ödenmez, harç ve dosya parası yatırmanız gerekmez.

5237 sayılı Türk Ceza Kanunu:

Türk Ceza Kanunu, ceza gerektiren şiddet eylemlerinin ailenin bir parçası olan insanlara yönelik olması halinde cezaların artırılmasını öngörmektedir. Aile içi şiddet olaylarının her türü için ayrı ayrı hapis cezası uygulanmaktadır.
Polise başvurduğunuzda, ücretsiz avukat talep etme hakkınız var! Avukat isteyip istemediğinizi polise söyleyiniz.
 
  
PASAPORT BAŞVURULARI HAKKINDA 
 
SORU : Pasaport almak için nereye başvurmam gerekir?
İl Emniyet Müdürlüğü Pasaport Şube Müdürlüğü veya Fındıklı, Ardeşen, Pazar, Çayeli İlçe Emniyet Müdürlüğü Pasaport Bürolarına müracaat edebilirsiniz.
 
SORU : Yeni tip pasaportlarda süre uzatımı yaptırabilir miyim?
Yeni tip pasaportlarda süre uzatımı yapılmamaktadır.
 
SORU : Eski tip pasaport sahibiyim, bu pasaporta süre uzatımı yapılıyor mu?
Eski tip pasaportlarda süre uzatımı 31.01.2010 tarihinde kaldırılmıştır.

SORU : Pasaport müracaatında ikamet zorunluluğu var mı?
Pasaport müracaatlarında ikamet zorunluluğu yoktur. Pasaport Şube veya Bürosu bulunan her yerden müracaat yapılabilir. Merniste kayıtlı adresin bulunması yeterlidir.
 
SORU : Pasaportuma çocuklarımı kaydettirebilir miyim?
Refakat kaydı 31.01.2010 tarihi itibariyle sona ermiştir.Çocuklar pasaporta kaydedilmez.
 
SORU : Randevu ile pasaport müracaatı yapabilir miyim?
Rize pasaport Şube olarak yoğunluk durumu değerlendirilerek randevu sistemine geçilmemiştir. Mesai saatleri içinde Müracaatlar kabul edilir.
 
SORU : Pasaportum kaç günde elime ulaşır?
Müracaattan sonra 3 veya 5 gün içinde posta ile elinize ulaşacaktır.
 
SORU :Yeni pasaport alırken eski pasaportu getirmem gerekir mi?
Evet Eski pasaportunuzu getirmeniz gerekmektedir.
 
 
SİLAH İŞLEMLERİ HAKKINDA 
 
SORU : Silah ruhsatı almak için nereye müracaat etmeliyim?
Bulundurma, kamu görevlisi taşıma, emekli kamu görevlisi taşıma, meslek mensubu (Kuyumcu, Müteahhit, Arıcı vb.) taşıma ve yivli av tüfeği taşıma ve bulundurma ruhsat müracaatlarınızı;Yerleşim yeri adresinizin (ikametinizin) bulunduğu Rize İl Emniyet Müdürlüğü Silah ve Patlayıcı Maddeler Şube Müdürlüğüne, ikametiniz Jandarma sorumluluk bölgesinde ise Rize İl Jandarma Komutanlığına yapmanız gerekmektedir.

SORU : Yivsiz av tüfeği almak için nereye müracaat etmeliyim?
Yerleşim yeri adresiniz (İkametiniz) Polis bölgesi ise bağlı olduğunuz İlçe Emniyet Müdürlüklerine yada İlçe Emniyet Amirliklerine, il merkezi ise İl Emniyet Müdürlüğü Silah ve Patlayıcı Maddeler Şube Müdürlüğüne, Jandarma Komutanlığına,il merkezi ise İl Jandarma Komutanlığına müracaat etmelisiniz.

SORU : Ruhsatlı silahım için mermi almak istiyorum nereye ne şekilde müracaat edebilir, kaç mermi alabilirim?
Mermi talebiniz hususunda yazacağınız dilekçenizin ekine ruhsat fotokopinizi de ekleyerek silah ruhsatını aldığınız birime müracaat ettiğiniz takdirde, 200 adet mermi alabilmeniz için size mermi satın alma belgesi tanzim edilir. Bu belge ile MKE"den ya da MKE ile anlaşmalı bayilerden mermi satın alabilirsiniz.

SORU : Silahımı hibe yoluyla başka birine devretmek istiyorum. Ne yapmalıyım?
Silahınızı hibe alacak kişinin ilgili birime müracaat ederek dosya açtırması gerekiyor. Karşılıklı hibe dilekçesi yazılıp, silahınızı devir alacak şahsın yapılan tahkikat ve dosya incelemesi sonucu silah ruhsatı alması uygun ise Valilik Makamından alınacak onaydan sonra, işlemi yapan ilgili birimin vereceği noter belgesi ile noter devir işlemi yapabilirsiniz. Noterden devir yapmak sizin bu silah üzerindeki sorumluluğunuzu sona erdirmez. Mutlaka işlemi yapan birim tarafından bu silahın devir alan kişi adına ruhsata bağlanması gereklidir. Elinde o silaha ait ruhsatı olmayan şahsa silahınızı teslim etmeniz kanunen suçtur, haklarında adli ve idari işlem yapılır.

SORU : Arkadaşıma ait silahı devir alarak adıma ruhsat almak istiyorum. Ne yapmalıyım?
İlgili birime müracaat ederek adınıza dosya açtırmanız gerekir. Karşılıklı hibe dilekçesi yazıp hakkınızda yapılan tahkikat ve dosya incelenmesi sonucu silah ruhsatı almanızda herhangi bir engel yok ise valilik Makamından alınacak onaydan sonra, işlemi yapan ilgili birimin vereceği noter belgesi ile noter devir işlemi yapabilirsiniz. Noterden almış olduğunuz noter devir/hibe belgesi ile Vergi Dairesine yatırılan harç makbuzunu ilgili birime götürerek dosyanıza eklettikten sonra ruhsat kartınız yazılarak bizzat tarafınıza teslim edilir.
 
SORU : Yeni bir silah aldığımızda (Makine Kimya Endüstrisi Kurumundan) silahımıza kaç gün içersinde ruhsat almak zorundayız?
Fatura tarihinden itibaren 60 gün içinde silah ruhsatı almak zorundasınız.
 
SORU : Taşıma ruhsatlı silahım var. Yerleşim yeri adresim (ikametim) değişti ne yapmalıyım?
Nüfus Müdürlüğünden alınan yeni İkamet adresinizi gösteren belge ile birlikte Emniyet Müdürlüğüne ve Jandarma Komutanlığına müracaat etmeniz gerekmektedir.
 
SORU : Şirket ortakları olarak demirbaş tabanca alabilir miyiz ?
Şirket ortakları demirbaş silah alamaz.
 
 
 
 
 
 
  • İçişleri Bakanlığı
  • BİMER
  • Kurumsal E-Posta
  • Polis Akedemisi
  • E-Devlet
  • Polis Eşleri Kaynaşma – Yardımlaşma Derneği
  • Ulusal Ulaştırma Platformu
  • Turn Back Crime
  • Göç İdaresi Genel Müdürlüğü
  • Polsan
  • Polis Radyosu
  • EGM Çocuk Sayfası